Bungie is per direct een kleinere studio geworden. Begin deze maand kwam er een einde aan Destiny 2, een game die negen jaar lang continu werd ondersteund met updates en nieuwe content. In een statement geeft Bungie aan dat de RPG shooter de laatste jaren onder verwachting presteerde. Daarom heeft Sony besloten tot een herstructurering bij de studio, met als gevolg dat een groot aantal medewerkers hun baan verliest.
Veel Destiny 2-ontwikkelaars hebben geen baan meer
Nu Destiny 2 is stopgezet en er geen Destiny 3 in ontwikkeling is, blijkt een groot deel van het ontwikkelteam overbodig. Nieuwe projecten bevinden zich nog in een te vroege conceptfase voor grote teams en zullen pas over jaren vorm krijgen. Volgens PlayStation Studios‑CEO Hermen Hulst was het een moeilijke beslissing om afscheid te nemen van een groot aantal medewerkers van het Destiny 2‑team. Ook een klein deel van het Marathon‑team is getroffen, en medewerkers uit andere PlayStation‑studio’s die aan Destiny 2 meewerkten, verliezen eveneens hun baan. Hoeveel mensen het precies betreft, heeft Hulst niet gezegd, al deden er eerder deze maand geruchten de ronde dat Bungie mogelijk met zo’n 50 procent zou krimpen.
UPDATE: Volgens Stephen Totilo van Game File gaat het om 292 Bungie-werknemers die nu op straat worden gezet. Bungie heeft ruim 500 werknemers, dus het gerucht van eerder deze maand dat de studio ongeveer gehalveerd zou gaan worden, blijkt te kloppen.
(Tekst gaat verder onder de tweet)
Destiny 2 blijft speelbaar
Destiny 2 blijft gewoon speelbaar, de servers blijven online, maar nieuwe updates hoef je niet meer te verwachten. Wat er van het Destiny 2‑team over is, werkt nu aan vroege concepten voor toekomstige projecten. Ook Marathon blijft bestaan en blijft ondersteuning krijgen. Sterker nog, Sony investeert actief in het project om het op de lange termijn tot een succes te maken. De toekomst van Bungie hangt daarmee af van twee factoren: of de nieuwe projecten daadwerkelijk van de grond komen en of Marathon met de komende seizoenen weet aan te slaan.
(Tekst gaat verder onder de tweet)
De statement van Hermen Hulst, CEO van PlayStation Studios
“Beste team,
Vandaag wil ik een moeilijke update delen over Bungie.
We hebben besloten om het personeelsbestand van Bungie te verkleinen, wat een aanzienlijk aantal medewerkers treft, waaronder het grootste deel van het Destiny-team en enkele leden van het Marathon-team. Er zijn ook ontslagen bij teams van [Sony Interactive Entertainment] die de activiteiten van Bungie ondersteunen. De betrokkenen bij Bungie en [Sony Interactive Entertainment] worden vandaag op de hoogte gebracht.
Dit is pijnlijk nieuws, vooral voor getalenteerde collega’s wiens functies komen te vervallen. Deze beslissing is genomen na uitgebreid overleg en zorgvuldige overweging, en ik wil graag wat context geven over hoe we hiertoe zijn gekomen. De afgelopen maanden hebben we samen met de leiding van Bungie de langetermijnrichting van de studio, de ontwikkelingsprioriteiten, de benodigde middelen en de rol binnen onze bredere portfoliostrategie bekeken. We hebben verschillende alternatieven onderzocht voordat we tot de conclusie kwamen dat een inkrimping noodzakelijk was om de middelen van de studio af te stemmen op de huidige prioriteiten en langetermijndoelen.
Zoals Bungie onlangs deelde in de Destiny 2-update, is de studio aan een nieuw hoofdstuk begonnen na de release van de laatste live-service content-update voor de game. Wat Bungie de afgelopen tien jaar met Destiny heeft bereikt, is werkelijk opmerkelijk. De franchise heeft een blijvende indruk achtergelaten op spelers en de industrie, en iedereen die heeft bijgedragen aan het succes ervan mag trots zijn op wat ze hebben gecreëerd.
Marathon blijft een belangrijk onderdeel van ons portfolio en we zullen het team blijven ondersteunen bij het voortbouwen op de sterke basis die is gelegd in seizoen 1 en 2, en bij de ontwikkeling van toekomstige projecten. Hoewel het nog te vroeg is om te spreken, zijn we optimistisch over de creativiteit en de mogelijkheden die voor ons liggen.
Onze directe prioriteit is het ondersteunen van de getroffen medewerkers tijdens deze overgang. We bieden ondersteuning bij de overgang en werken waar mogelijk aan het identificeren van mogelijkheden binnen [Sony Interactive Entertainment] en ons wereldwijde netwerk van studio’s. Ik wil alle getroffen medewerkers oprecht bedanken voor hun harde werk, creativiteit en bijdragen aan Bungie, [Sony Interactive Entertainment] en de bredere gaming community.
Ik weet dat het nieuws van vandaag niet alleen voor degenen die vertrekken, maar ook voor de collega’s en vrienden die achterblijven, erg moeilijk is. Neem de tijd om dit nieuws te verwerken en steun elkaar.
Dank u voor uw veerkracht en voortdurende steun in deze moeilijke tijd.
Hermen Hulst
CEO, Studio Business Group”
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Destiny 2 en Marathon spelen
Destiny 2 verscheen in 2017 en werd negen jaar lang ondersteund met content updates, uitbreidingen, verbeteringen, evenementen en meer. Sinds begin deze maand is er een einde gekomen aan die ondersteuning. Destiny 2 is speelbaar op de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S, Xbox Series X en de PC.
Bungie’s meest recente game is een multiplayer extraction shooter genaamd Marathon. Deze game is speelbaar op de PC, PlayStation 5, Xbox Series S en Xbox Series X. De shooter is niet free-to-play en heeft een adviesprijs van €39,99.
Had Sony het Destiny 2-team nog een kans moeten geven om in ieder geval Destiny 3 te proberen? Laat andere shooter-fans meelezen, delen kan eenvoudig via de knoppen bovenaan.
